torsdag 21. februar 2008

Zanita har vært hos meg under trening for tre mnd.

Fikk hjem Zanita i starten av desember 2007, hun er en nydelig aprikos tispe på to år, som er fantastisk nydelig. Tok henne hjem, da jeg merket meg at hun viste litt dum adferd, jeg fikk også kommentarer på dette fra flere. Jeg er nå egentlig glad for å ha henne hjemme, da hun er en så herlig tispe.
Zanita har vært under trening hos meg siden hun kom hjem, hun er godt sosialisert, miljøtrent, har bronsjemerket i ag sammen med forverten som fikk en annen hund som passet bedre til forverten enn Zanita, det kresjet litt kan en si... Zanita begynte å vise seg usikker i enkelte situasjoner, hun kunne finne på å hoppe fram og bjeffe på folk, hvis de kom bort for å hilse på føreren. For meg er det en veldig dårlig adferd som er uakseptabel, spesielt når hun er så spontan at en går nesten i bakken av forskrekkelse fordi at hun bjeffer så plutselig til.
Dette har vært et problem vi har jobbet med, vi har også oppsøkt hundepsykolog Carina Persson fra Sverige og fikk gode råd, hun syns ikke at Zantas problemer var så store. Men det må tas tak i før det utvikler seg feil.
Så nå har vi hatt henne i snart tre mnd og adferden hennes har endret seg kraftig. Hun har sluttet å bjeffe på folk på samme måten, jeg tror hun trenger lengre tid før jeg kan si at hun har sluttet helt, men framgangen er stor og positiv. Jeg gleder meg over at hun har det bra og at hun tydelig viser sterk framgang.

Vi har til nå trent mye i byen. Vi drar inn til sentrum, går rundt på torvet og oppsøker steder med mennesker, hun er jo vant til dette da hun er godt miljø trent. Zanita går pent i båndet uten å dra, hun bærer halen høyt og stolt, hun har en fantastisk holdning og herlige gangarter. Hun viser ingen tegn til usikkerhet i byen sammen med meg, men hun trenger alikvel treningen. Jeg bruker klikker i byen. Zanita kan bli usikker hvis noen kommer litt fort på henne, kan hun finne på å hoppe fram å bjeffe på dem, men dette har nesten ikke skjedd sammen med meg, jeg har bare sett henne gjøre det noen få ganger, mest med sin tidligere fører, eller da vi testet henne for å se hvordan hun i verste fall kunne reagere... Svaret var at hun hoppet fram og bjeffet og smått nappet med tenner uten å bite. Det betyr at hun av en eller annen grunn har vært usikker og føler for å be enkelte om å holde avstand.
I starten da vi fikk henne hjem, kunne hun være ekstra streng i møte med andre hunder. Hun reagerer da kraftig, erter seg opp, knurrer, bjeffer og er viser tydelig svak aggresjon. Hun går langt i fra til slåss kamp, hun er bare veldig dominant og viser rett og slett hvor treet står med en gang. Men denne adferden har også endret seg kraftig fra vi fikk henne, hun kan fortsatt være litt for frampå, men hun har blitt mye mer tilbakeholden i møte med andre hunder på bare tre mnd. Jeg ser for meg at Zanita vil kunne få hjelp til å rette opp i adferdsproblemene sine gjennom trening, veiledning, en stødig og trygg meg som lærer henne hvordan hun skal takle situasjonene som hun ikke helt vet hvordan hun skal takle. Jeg skal bare vise henne veien, for hun er ellers en fantastisk hund, kjærlig og kosete.

Ingen kommentarer: