torsdag 21. februar 2008

Divas trenings økt i dag.

Diva er født 1.9.07 så hun er bare 5 mnd. Hun er en aprikos stor puddel. Hun ble først satt bort på for etter mye om og menn her hjemme, da vi egentlig ville ha henne selv. Etter at hun har vært i et forhjem fra ca 10 ukers alder, så ringte de å ville levere henne tilbake med grunn at deres gamle tispe ikke godtok Diva. Så jeg ble faktisk bare glad til for å få henne hjem, jeg hadde angret litt på at jeg satte henne i et forhjem. Diva kom hjem for ca. 2 ukersiden. Etter at hun kom hjem så har jeg brukt masse tid på henne, badet, fønet, og klippet henne over flere dager. Vi har trent kontakt, forsøkt å leke osv.

I dag var treningsmålet å leke. Jeg ønsket å få fram en bedre lek, en mer leken Diva rett og slett. Vi har lekt litt alene i hagen, hun leker fint med meg, kommer til og med bort til meg og avleverer tennisballen og digger virkelig pipeleken, alikvel viser hun en kort interesse. Hun blir fort uinteressert i leken. Jeg har brukt litt tid på innkalling, i det hele tatt så ville hun ikke komme til meg når vi var ute, tydelig har hun lært at det betyr å bli "fanget". Så jeg gikk bare i starten rundt med masse godbiter og ga henne godbiter, kos og ros for å komme til meg. Raskt skjønte hun at å komme til meg betyr ikke å bli "fanget", heller tvert i mot.

Kontakt. Vi har trent noe kontakt, hun unviker øynene mine mye og ser meg helst ikke i øynene... Så jeg har lagt mye vekt på dette i går og i dag. Sørget for strikk i pelsen slik at hun lettere ser meg. Og så klikker jeg og belønner ved direkte øyekontakt. Kun på disse to dagene så har hun virkelig skjønt det og ser meg uten hemninger direkte i øynene, nå har hun lært at å se mor i øynene det er bare kos og belønning. Fantastisk deilig å få den gode øyekontakten med de nydelige mørke brune øynene hennes.

Lek. Jeg ønsket å gjøre en vri i dag, satte hundene ut i vår hundegård på ca et mål stor, tok med meg Diva, diverse leker, diverse godbiter og klikker på utsiden av hundegården. Jeg lot Mia og Zanita stå i hundegården som forstyrrelse. Vi startet med kontakt trening som gikk veldig bra, gikk over til lek, men Diva ville ikke leke, hun virket bare fortumlet over å være uttenfor hundegården alene med meg. Så etter å ha forsøkt diverse antall leker, skjønte jeg at det må noe mer til for å vekke lekelysten, samt få henne til å føle seg komfortabel. Jeg slapp ut Mia først. Hun ertet opp lysten til Diva noe, men Mia ville bare ta av lekene legge seg på avstand å ødelegge dem så god det går... Så etter litt forsøk å inkludere Mia og Diva i lek, så måtte jeg bare sette Mia på plass igjen. Tok så Zanita ut i stedet og traff full blink. Zanita var så leken som bare det og ville mer en gjerne leke med både meg og Diva. Så nå fikk jeg full fres på leken, vi lekte masse. Gjett om jeg benyttet sjansen til å griseleke når jeg først hadde truffet blink. Diva løsnet totalt, leken og vil som en unghund skal være. Jeg følte at jeg hadde nådd målet langt utover hva jeg først hadde trodd jeg ville klare.

Handling. Etter leken satte jeg Zanita tilbake i hundegården. Trente så litt handling med Diva med tanke på utstilling. Brukte først en tennisball som jeg rullet foran henne, mens jeg hadde henne i bånd. Jeg stillet meg bak henne og stilte opp bena på henne, jeg registrerte at hun sto perfekt og lot henne ta ballen som hun ville. Dette gjentok jeg et par ganger. Byttet ut ballen med godbiter som jeg kastet foran henne. Jeg opplevde at hun skjønte raskt poenget og sto som en gud. Jeg sørget for å la henne ta ballen/ godbiten så fort jeg så henne stå nærmest perfekt. Resultatet ble at på de siste forsøkene så kunne jeg la henne stå et sekund lengre før jeg lot henne ta belønningen.

I de to ukene som har vært siden hun kom hjem, så har jeg stort sett bygget tillit og lært inn klikkeren med gode resultater.

Ingen kommentarer: