torsdag 21. februar 2008

Zanitas trenings økt i dag.

Jeg trente Zanita etter at jeg var ferdig med både lek og trening med Diva.

Kontakt. For meg er kontakten veldig viktig, uten den så har jeg ingen ting. Så jeg startet med å belønne kontakten med klikker og godbiter. Vi hadde kjempe bra kontakt, bedre enn noen gang.

Jeg gikk så videre på neste øvelse. Vi har trent litt på rygging. Jeg står passiv og venter på at hun går noen skritt bakover, dette har jeg belønnet. Hun skjønner raskt at hva hun får belønning for og forsøker å gi meg adferden å gå bakover for å vinne flere godbiter. Dette har hun tatt på raskt. Jeg brukte kort tid på dette i dag.

Jeg leker alltid litt før jeg går videre til neste øvelse, vi koser litt også.
For å få en flott "på plass" så trener jeg på at hun skal kunne komme mot meg i full fart flenge rumpen rundt og ende opp med en perfekt på plass. Dette i stedet for at hun skal springe bak ryggen min...
Så jeg har smått trent litt på at hun skal stå med forbena på kumlokket som ligger på bakken uttenfor huset her. Hun skal flytte mest på bakparten slik at hun går rundt kumlokket. I starten gikk det tid mellom hvert framsteg. Etter noen få treningsøkter så har hun fattet poenget og nå går vi raskere rundt kumlokket. I dag forsøkte jeg på samme øvelsen, bare på en stubbe i hagen, hun klarte det rå bra. Jeg måtte jo bare forsøke å be henne gå på plass, førte hånden for å vise litt vei, jammen fikk jeg et par ganske så bra på plass. Kjempe gøy å se at det går så fort framover. Zanita er et emne med store evner til å kunne bli dreven både innen lydighet, agility og div. sirkus kunster.

Nest siste øvelse var en sitt, dekk og stå. Men mange repetisjoner. Zanita kan jo dette fra før, men når jeg har sagt sitt til henne så er det ikke alltid hun hører, det betyr kun at hun ikke kan komandoen bra nok. Så derfor har jeg ikke en gang giddet å be henne dekke. Hva er vitsen når sansynligheten er så lav at hun mest sannsynlig mislykkes?
Så derfor satte jeg meg på kne, klikkeren i den ene hånden og leverpostei på tube i den andre. Sitt, klikk, godbit, dekk, klikk, godbit, stå, klikk, godbit, sitt, klikk, godbit osv..... om og om igjen.
Zanita viste tydelig at hun kunne kommandoene, men trengte bare en oppfriskning sammen med meg. Zanita var like ivri selv etter mange repetisjoner på dette. Hun fikk masse kos for dette.

Siste øvelse var sitt og bli, dekk og bli. Dette kan hun så tydelig. Hun var kjempe flink. Rørte seg ikke av flekken mer en en gang, det var første gangen jeg rundt hushjørnet, ellers så kunne jeg gjemme meg bak plommetrær og andre prydbusker i hagen... Hun rørte seg ikke av flekken! Humøret mitt var på topp etter denne treningsøkten, for dette gikk langt over mine planer for hvor langt jeg hadde tenkt å trene i dag. Men hun var så klar for å gå lengre enn kontakt og det andre vi har trent på så da benyttet jeg mulighetene.

Ingen kommentarer: