torsdag 28. februar 2008

Torsdagens trening 29.02.08

I dag skulle Katarina få trene Mia litt. Katarina blir 6 år i april og hun har så lyst å få lære å trene hundene. Hun er ellers veldig flink med dem, så jeg tenkte at nå er vel tiden inne får å lære henne litt mer. Katarina har en tante som går på ungdoms skolen, hun har en hund som har lært å gi labb sier Katarina til meg og lurer på hvorfor ikke våres hunder kan gi labb. Personlig syns jeg det er en uting av mange grunner uten å gå i dybden på det akkurat nå.

Jeg bestemte meg for at Katarina skulle få trene Mia, hun skal få lære Mia i gi labb. Men jeg måtte forklare Katarina at det ville ta noen treningsøkter før Mia lærer det ordentlig. Katarina skulle bruke klikker til å trene Mia, så vi tok noen øvelser der hun måtte klikke på en tennisball som traff bakken. Så øvet hun seg på meg, jeg latet som jeg var hunden og skulle gi labb, for at hun skulle lære når hun skulle klikke og hvordan hun skulle belønne. Katarina tok dette veldig fort. Så var det ut å trene litt med Mia. Mia har aldri gitt noen labb før så vi begynte med at Katarina tok den ene forlabben, sa labb, klikket og belønnet. Hun repeterte noen ganger før hun avsluttet dagens trening. Katarina var litt skuffet over at ikke Mia klarte å gi henne labben selv enda, så jeg måtte igjen forklare at å lære hundene øvelser krever mye trening. Det som jeg syns er viktig for Katarina nå er at hun får en erfaring i at å trene krever tid og planlegging. Det er en fin erfaring så tidlig i hennes alder.

Zanita.
Zanita fikk en kort trenings økt hun også, forsøkte å leke litt med henne, men hun var ikke så veldig interessert i ballen, men ville gjerne hoppe litt rundt og leke med meg på andre måter. Trente litt kontakt og å stille seg opp. Etter på tok vi noen runder rundt kumlokket. Hun har blitt sakte flinkere på denne. Ser nå at jeg kan bør kreve mer, da for å få fram hurtigheten. Jeg har bare tatt en og annen rundt før jeg har gitt meg, mest for at hun skal skjønne hva det går ut på, så nå kan jeg begynne å jobbe med hurtigheten.

Divas treningsøkt.
Tok ut Diva lekte litt med henne og trente mest på at hun skulle stå bra. Hun fikk ekstra mye forstyrrelse av Katarina som lekte med en ball og nabo jenta som var på besøk. Vi trente enda mer kontakt og så trente vi litt på at hun skulle bevege bakparten rundt kumlokket. Merkelig øvelse tenker sikkert mange, hehe...
Katarina rir fast på noen Shetlandsponnier på en barnerideskole i området. Så jeg tenkte at det burde være fint å ta med Diva hit, her er det sikkert mye hun ikke har sett, luktet og opplevd før. Så sant, reagerte hun med å bjeffe da hun så en ponny i innhegningen rett ved bilen. Jeg hysjet henne ned og så gikk vi å hilset på Herren på gården og noen andre mennesker. Diva virket veldig ukonsentrert, da det var mye lukt og mange hester i innhegninger rundt oss. Vi gikk bort å hilset på et Shetlandsponny åring som ikke virket til å bry seg om at det kunne komme noen skeptiske bjeff fra Diva. Det tok ikke lang tid før Diva var helt opp i mulen til hesten med snuten sin og luktet. Og kort tid etter slo hun seg mer til ro og sluttet å bjeffe. Resten av tiden bjeffet hun ikke og virket nyskjerrig på både ponnyer, store hester og geiter.

Ingen kommentarer: